Voorbereiden en afronden
Geschreven door Renske
De spanning voor het programma van morgen begint steeds meer toe te nemen in de groep. Tijdens de ceremonie zullen onze groepen voor vele Malawiaanse ministers en NGO’s een lobbymeeting houden. Het doel van deze lobby is om de politiek en andere organisaties te overtuigen van de standpunten die we deze week hebben besproken tijdens de workshops. Hierbij zullen de onderwerpen Lack of Resources, Gender Based Violence, Gender Bias en Long Distance to School behandeld worden.
De groep leerlingen en buddy’s werd tijdens de voorbereiding in vieren verdeeld. Elk groepje ging vervolgens aan de slag met één van de onderwerpen. We begonnen met het bedenken van pakkende zinnetjes voor op de T-shirts en spandoeken. Daarna mochten de groepjes aan de slag gaan met een presenteervorm naar keuze. Mijn groepje zal Long Distance to School behandelen. Gedurende het voorbereiden verliep de samenwerking tussen de Nederlandse en Malawiaanse leerlingen enigszins moeizaam. Het kostte veel moeite om uit te leggen wat precies de bedoeling was van de gekregen opdrachten, zoals bijvoorbeeld het duidelijk maken wat het begrip ‘catchphrase’ inhoudt. Echter, we zijn als groepje toch op een goedlopend geheel uitgekomen en heb ik alle vertrouwen in onze presentatie morgen.
Nadat ieder groepje alle voorbereidingen had afgerond werden ze nog voor de groep en de begeleidster van GENET geoefend om ervoor te zorgen dat de presentaties goed zouden passen bij de Malawiaanse cultuur. Dit was dan ook het einde van het Life Skills programma dat we de afgelopen dagen hebben gevolgd.
Een liefdevol moment
Geschreven door Jonas
Aan het einde van de dag gingen we officieel afscheid nemen van onze buddy’s. Het was een chaotisch moment doordat er heel veel mensen op het schoolplein stonden. Het waren vooral kleine kinderen van de primairy school. We moesten lang wachten op de head teacher, want zij wilde een gezamenlijk afscheid ceremonie houden. Wij stonden vooraan en de buddy’s stonden recht voor ons. Uiteindelijk begonnen alle buddy’s een liedje te zingen en om de beurt zongen ze een stukje solo. Tijdens dat stukje liepen ze naar voren en gaven ze een cadeautje aan ons. Ik vond dat een heel mooi moment omdat ze bijna niets hebben en toch iets geven. Ik had twee dingen gekregen en dat was een armbandje en een horloge, heel erg mooi! Wij gaven toen ook de cadeautjes aan hen. Ik had een etui, geodriehoek, rekenmachine, potloden, een tasje en stroopwafels gegeven. nNdat we allemaal waren geweest, mochten we uitleggen wat we hadden gegeven. Mijn buddy had gelijk een stukje van de stroopwafel geproefd en hij legde uit dat hij de rest van het zakje wou bewaren voor zijn familie.
De kinderen van de primairy school stonden nog steeds op het schoolplein. Omdat we nog moesten wachten tot dat de docenten hun cadeautjes hadden uitgewisseld, gingen we dansen met een hele grote groep van de kinderen. Hoofd, schouders, knie en teen. De kabouter dans en nog veel meer dansjes. De kinderen waren blij en toen werd ik ook heel blij.
Reacties (10)